måndag, oktober 26, 2009

If you don't get scared by this song your probably overmedicated

Steve Earle - Gbg, Storan 26/10 -09

Det är nästan omöjligt att förstå att det för några månader sedan infann sig en viss tvekan om det skulle vara värt 420 kronor för att se den här spelningen. Hur skulle det inte vara det när Townes Van Zandts enda värdiga tolkare kommer till stan.

1997 åkte jag upp till Stockholm för att se Steve Earle. Lite, men bara lite överdrivet så var det enbart för att höra hans låt Fort Worth Blues, som är skriven om Townes. Jag var närmast besatt av Townes på den tiden. Nå, det var en kalasbra spelning som jag minns den, även Earles egna låtar. Det har varit bra de andra gånger jag sett honom också men alltid har det varit med kompbandet The Dukes.

På den här turnén är han ensam. Och det är så man ska se honom. Särskilt som hela spelningen bygger på Townes Van Zandt låtar. Where I lead me, Rex's blues, Lungs, To live is to fly, Pancho & Lefty, Marie, Mr Mudd & Mr Gold och Colorado girl är ett gäng guldkorn som Earle förvaltar på bästa sätt. Och lika bra som låtarna är mellansnacket och alla anekdoterna som berättas om Townes. Det bjuds förstås även på en del av Earles egna låtar. Allra bästa var en hudnära version av Goodbye.

Helt klart var det en mästare som visade upp sig på Storan. Och jag är mycket glad att jag fått se en av de stora amerikanska berättarna i en sådan perfekt inramning. Som extra bonus fick jag viskat i mitt öra vilken sorts gitarr Earle använde till de olika låtarna. Min trevlige bänkgranne delgav mig detta. Det var inte så farligt och jag tänkte om jag bara nickade lojalt så kanske jag kunde få en av hans 26 gitarrer som han hade hemma i sin etta.

Nedan ett klipp från Paris för någon månad sedan.

Inga kommentarer: