fredag, oktober 09, 2009

Fem stjärnor

Det är sommaren 1996. Platsen är Roskildefestivalen. Tiden är mitt i natten. På scen står Tindersticks. Jag minns det som om det var igår. Så otroligt bra var det. Efter spelningen kommer jag ihåg att vi närmast var mållösa. Vi hade sett dem på samma festival två år innan, och det var också bra, men nu hade allt fallit på plats för bandet.

Under mitten av 90-talet och några år framåt var Tindersticks ett av mina absoluta favoritband. Jag körde ner dem i halsen på alla som kom i min närhet. Det finns episoder där Tindersticks åkte på som förfestmusik till alla andras förtret och tillfällen där mina lagkompisar i fotbollen inte förstod någonting när jag kom dragandes med låtar som Tiny tears och Buried bones.

Men framförallt minns jag alla stunder jag satt och lyssnade på Tindersticks i min ensamhet. Stuart Staples röst och stråkarna fick mig att må bra. Jag kunde sitta i timmar och bara stirra framför mig och lyssna. Under den här tiden bodde vi i ett parhus, som visserligen var fint, men som jag aldrig riktigt trivdes i. Och då blev Tindersticks en verklighetsflykt till något annat.

1997 spelade bandet på Konserthuset i Stockholm. Det var också en alldeles fantastisk spelning. Och så spelade de Kathleen av Townes Van Zandt som jag var totalt nere i då. Det måste varit en av de första konserterna jag såg på en sådan salong och jag kommer ihåg hur vuxen och världsvan jag kände mig när jag köpte rödvin i pausen. Det var stort för en bondson:)

På senare år har Tindersticks nästan fallit i glömska. Men när jag nu lyssnat igenom alla plattor så kommer allt tillbaka. Och de låter lika bra idag. Tindersticks är ett av de band som betytt mest för mig och de finns alltid nära mitt hjärta.

Här är deras femstjärniga låtar

City Sickness
Patchwork
Her
A Night In
Tiny Tears
Snowy in F# Minor
Talk To Me
No More Affairs
Travelling Light
Another Night In
Rented Rooms
Don’t Look Down
Buried Bones
(Tonight) Are You Trying To Fall In Love Again
Bathtime
Can Our Love
Can We Start Again
Pretty Words
I Know That Loving
Kathleen

Lyssna mer här


3 kommentarer:

Anonym sa...

Minns No more affairs som igår... Av någon anledning längesedan jag var inne å läste, men du har all min beundran för din blogg./Wesse

Anonym sa...

Oklanderlig lista, saknar egentligen bara (You Take) This Heart of Mine, men den verkar å andra sidan inte finnas på spotify.
Träffsäkert om Tinderstick. De ligger så nära att jag varken vet ut eller in när jag lyssnar på dem idag.
/Alexander

Mattias sa...

No more affairs, en klassiker som nattvickning på den gamla goda tiden. Det är en fantastisk låt.

Japp, jag kände också det när jag lyssnade på dem nu, för första gången på säkert ett par år. Att de är ett band som berör, på djupet.