tisdag, oktober 06, 2009

Prisa skatteåterbäringen

Under ett samtal i lunchrummet kom det fram att alla som pendlade från Gbg till Kungälv fick sitt resebidrag beviljat i deklarationen. Jag som åkt samma sträcka fick avslag de första två åren jag jobbade och har sedan dess inte orkat böka med det.

Regeln är att man ska tjäna 1 timme i tid på en enkel resa. Och det gör inte jag riktigt. I snitt tjänar jag nog 50 minuter. Och eftersom jag en gång fått avslag så tänkte jag att detta är de säkert stenhårda med på skatteverket.

Men efter samtalet i lunchrummet så gick jag raka vägen till skatteverket i Kungälv. Där fick jag reda på att det kunde vara så här. De han bara att granska ett visst antal av alla som drar av för resor i deklarationen. Så jag och min granne kan behandlas helt olika. Mycket märkligt, tycker jag för det handlar ändå om ett antal tusenlappar per år.

Nu visade det sig att man har chansen att gå fem år tillbaka i tiden och få sina avslag omprövade. Fast eftersom jag inte ens hade ansökt de sista åren så tänkte jag att de säkert kommer granska mig extra noga om jag skickar in en ny begäran, för det kunde man också göra. Och eftersom jag inte riktigt uppfyller kraven så kommer det ändå bli avslag. Fast då fanns de ett sista alternativ. Och det var att man fick söka något som hette "det billigaste alternativet". Med detta menades att man fick dra av vad ett månadskort att åka kollektivt kostar fast man inte åker kollektivt.

Naturligtvis sökte jag detta och idag kom beskedet. Drygt 4300 kronor har satts in på mitt konto. Det var vad jag fick för tre års åkande. Inte för att det är jättemycket pengar i förhållande till vad man lägger ut varje år på bensin men det kommer väldigt bra till hands inför londonresan om en månad. Jag känner att jag kommer njuta av pinten på den gemytliga engelska puben lite extra på grund av dessa pengar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att få pengar för kollektivresor, ok då, men skattepengar för att åka bil tur och retur mellan orter som Kungälv/Göteborg tycker jag av princip är fel (även om jag säkert hade gjort precis som du). Det går stick i stäv med våra miljö- och klimatmål. Nu går dina pengar till öl i England istället för bibliotek, vård, skola och omsorg i Sverige. Men snart är biltullarna här hoppas jag:).
/T

Mattias sa...

Jag kommer bara köpa ekologiska öl i London:).