lördag, januari 08, 2011

Livet är en schlager

Kazou Ishiguro - Nocturner
Nu kan jag nog avskriva Ishiguros författarskap. Efter att ha läst tre av hans böcker så inser jag nog att han inte skriver i min stil. Nocturner gav mig en förhoppning då musik skulle vara ett genomgående tema i de fem novellerna.

Det handlar om små nyanser i Ishiguros texter. I alla fem novellerna så handlar det om avsked i någon form. Texterna är inte svåra men ändå kommer jag inte in i dem. Där andra ser storhet så söker jag nycklar för att förstå innebörden och framförallt att hitta det kittlande.

Nocturner har ändå sina fina stunder. Novellerna börjar ofta på ett intressant och roligt sätt. De lite udda mötena beskrivs fint. Det är sedan som problemen börjar. Det händer inte mycket och jag får ofta känslan av overklighet. Och sluten lämnar mig alltid utan känslor.

Betyg: GG

Inga kommentarer: