måndag, april 07, 2008


Sture Dahlström - En fot i regnbågen
Tredje Dahlström boken på kort tid får mig att förstå att han är en språkets mästare. Även när historien går på tomgång så finner jag en njutning i Dahlströms språkkonst. Det är den som är bokens behållning. Texten är inte konstigt på något sett utan den är snarare en av de mer klarsynta jag läst.
En fot i regnbågen handlar om tre personer som reser runt i Marocko. Berättaren (Dahlström), en amerikan och en spanjor. Under resans gång får man som läsare ta del av en massa sköna anekdoter och händelser. Dahlström måste ha en oerhörd förmåga att insupa det han ser eller också har han en god fantasi.
Det rad jag kommer ihåg mest när jag läst klart är när berättare möter en person. Personen han möter frågar:
"Svårt att sitta stilla va? Vad gör du?"
Svaret han får är:
"Jag lever"
Dahlström har byggt upp något så i all sin enkelhet får svaret "jag lever" en så stor innebörd att läsupplevelsen blir total just där.
Betyg: GGGG

Inga kommentarer: