onsdag, april 23, 2008


Anders Paulrud – Fjärilen i min hjärna

Det som kom att bli Paulruds sista bok handlar om hans uppgörelse med döden. Han skriver på denna bok i stort sett fram till sista andetaget. Paulrud har drabbats av lugncancer och väljer att dokumentera sina känslor. Fjärilen i min hjärna klassas som en roman men är förstås helt självbiografisk.

Boken ger en poetisk inblick i hur det är att veta om att tiden snart är ute. Paulrud skildrar mycket skickligt de känslor han känner. Hur han känner en ofantlig kärlek till sin livskamrat som ställer upp för honom hela vägen till slutet och hur han in i det sista försöker resa iväg tills in favoritstad. Sen finns förstås det ogreppbara att han snart inte lever längre. Han märker hur svårt det är för andra att veta hur de ska tala med honom, hur han själv helst vill vare ensam så mycket som möjligt och det ofrånkomliga att känna en stor sorg. Samtidigt inser Paulrud att han inte kan skylla sin lungcancer på någon annan. Efter att ha rökt minst 30 cigaretter varje dag i många år så förstår han att skulden ligger på honom. Han slutar inte ens att röka när han fått diagnosen. Vad är det för mening med det, skriver han.

Fjärilen i min hjärna är en mycket läsvärd bok av en av det bästa sentida svenska författarna. Har man inte läst något av honom förut så rekommenderar jag inte att börja med den här boken. Paulrud skriver ofta självbiografiskt och genom att läsa några av hans tidigare böcker så får man som läsare en större inblick i hans värld. Då blir Fjärilen i min hjärna ännu starkare.
Betyg: GGGG

Inga kommentarer: