tisdag, april 15, 2008





Musik 2008

Plura Jonsson - Sånger från ensamheten

”Västerbron, du undrar säkert varför hon och jag,
gick skilda vägar sedan vi delat nattkvarter”

Så börjar första låten Holberg hotell från singelskivan som följer med Pluras nya bok. Redan där förstår man att det är ännu en klassisk sång från Plura. Med hjälp av ett sparsmakat komp med akustiska gitarrer, orgel och banjo utvecklar sig låten till en avskeds låt av högsta klass. Tydligen var låten med på deras skiva Pantad och såld från 1979 och det här är en ny version.

Andra låten Tamburin är en låt som det känns som om Plura kan kasta ur sig när som helst. Det är barer, cigaretter, förlorade vänner, längtan bort, nattstämningar och allt annat typiskt för hans texter. Eftersom jag är en sucker för det så insuper jag och njuter av varenda rad.

Sist kommer titelspåret Resa genom ensamheten. Vyerna och tematiken känns igen men här höjs standarden ytterligare ett snäpp. Låten är en sju minuter lång odyssé genom livet. Texten vinglar hit och dit när Plura sammanfattar hur det är att leva. Det enda som återkommer är ensamheten.

”Jag har fått vad jag ville,
en dödlig dos av lyckan”

Betyg: 9

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter klart intressant. Plura är ju helt klart en av landets vassaste textförfattare. Vilket betyg ger du albumet?

Mattias sa...

Betyget blir en nia.