torsdag, april 10, 2008



74 av 1001 album

Astrud Gilberto - Beach samba (1967)

Det blir nästan på andra permisser man bedömder en samba skiva. Eftersom jag sällan lyssnar på den genren så kan jag inte jämföra med Astruds konkurrenter. Däremot kan jag jämföra med den musik jag vanligtvis lyssna på. Då kan jag konstatera att Beach samba är väldigt beroende på inramning och humör vid lyssnandet.

Eftersom musiken är väldigt "easy listening" kan den gå på i bakgrunden utan att jag egentligen märker det. Om man tänker efter så är det inget speciellt bra betyg. Det har också hänt att musiken har gripit tag i mig och verkligen fått mig att längta bort från snålblåsten i Gbg. Musiken för med sig varma vindar som då fungerar som ett bra substitut till medelhavets solstrålar.

En liten anekdot om Astrud Gilberto är att hon för jämlikhetens skull ibland spelas i samband med fredagkvällens måltid. Ella Fitzgerald abbonerar på stereon vid denna måltid men då vår Ella är en snäll tjej så tycker hon att vi borde spela något med någon som heter Astrid också. Då är Astrud Gilberto det närmaste vi kommer och hon gör inte alls bort sig som middagsmusik.

Favorit: Stay

Betyg: GGG

Inga kommentarer: