fredag, april 25, 2008



75 av 1001 album

Beatles - Sgt Pepper's Lonely Heart's Club Band (1967)

Varje gång jag lyssnar på Sgt Pepper förundras jag över att plattan inte är bättre. Att den var banbrytande för sin tid och att Beatles låg lite för andra band i utvecklingen är en sak. Det är klart att den håller fortfarande men enligt mig så finns det inte mer än tre topplåtar på skivan. Resten, många inställsamma McCartney låtar, skulle jag inte behöva höra en endaste gång till.

De tre klassiska låtarna, With a little help from my friends, Lucy in the with diamonds och A day in the life, skulle visserligen ingen musikälskare vilja vara utan men de kan inte lyfta upp hela albumet. Sgt Pepper är det definitiva beviset på att jag föredrar tidiga Beatles när de mer var ett garagerock band

Betyg: GGG

Favorit: With a little help from my friends

Inga kommentarer: