måndag, april 21, 2008


The Hellacopters – Head Off

När nu Sveriges bästa rockband lägger av så gör de det med stil. Head Off består av covers men låter ändå precis som ett vanligt Hellacopters album. Vi är ett rockband, varför ska vi ändra oss, som Nicke Andersson sa i någon intervju.

Om jag ska vara ärligt så kände jag inte till någon av låtarna på skivan med originalartisterna. Några har säkert passerat mina öron men sedan inte fastnat i skallen. Jag har nu svårt att se att originalet skulle vara bättre än Hellacopters versioner. Främst för att jag är väldigt förtjust i Nickes sätt att sjunga garagerock på. Det är inte många sångare som klarar av att sjunga den här typen av musik utan att gapa efter för mycket. Nicke Andersson har en skönt naturlig sångstil. Sen är jag också väldigt förtjust i trumspelet.

Allra bästa är Hellacopters när de är som ösigast men även de lite lugnare numren imponerar här. Som vanligt blir det också lite enahanda om man lyssnar på skivan i ett sträck. Men det får man ta med ett band som Hellacopters. De prövar inga nya vägar de bara förvaltar ett arv inom rockmusiken på bästa sätt. Då kan det bli så att det finns ett par låtar vars ackordföljd man hört några gånger för mycket.

Av någon anledning har jag aldrig stått riktigt långt fram de gånger jag sett bandet live. På Roskilde i sommar lovar jag att det ska bli ändring på det.

Betyg: 8 (+1 för lång och trogen tjänst)

Favorit: Rescue you

Inga kommentarer: