måndag, januari 14, 2008



Musik 2008

Cat Power - Jukebox

Först ut bland årets nya skivor blir Chan Marshalls Cat Power. På Jukebox finns endast två egna låtar resten är covers. Musikmässigt fortsätter hon på det spåret hon inledde på förra skivan The Greatest. Hon blir alltså uppbackad av ett fullt band på de flesta av låtarna. Jag gillar verkligen hennes röst och jag gillar även den lite gubbigare musiken men ihop kan det ibland göra att intimiteten försvinner. Cat Power förvandlas till en i mängden vilket inte var fallet på tidigare skivor. Då stod hon på en egen bergstopp omringad av ensamma män som Bill Callahan och Elliott Smith.

Personligen tycker jag ändå att Cat Power är minst lika bra nu med sin mer publikfriande stil. Judah Bauer från Jon Spencer Blues Explosion får igång ett skönt Stones-aktigt gung på några låtar. Det som stör mig lite är något sorts eko på Chans röst som gör att den låter lite avlägsen. Särskilt som man hör hur hennes röst mognat och hur närvaron ibland närmar sig den fulländade Billie Holiday.

Den redan uppmärksammande låten Song to Bobby som Chan skrivit som en hyllning till Bob Dylan är lite av en besvikelse. Textmässigt är det en rolig pastich på Dylans låt till Woody Guthrie, Song to Woody. Men som låt sett så rullar den på långsamt utan att bita tag.

Klart bäst är låten Silver Stallion som är skriven av Lee Clayton. Kompad av enbart akustisk gitarr når rösten fram ända till hjärtat. Man lyssnar andäktigt hela tiden och till slut går man och sjunger "we're gonna ride" tills solen går ner.

Betyg: 6

Favorit: Silver Stallion

1 kommentar:

Anonym sa...

Mja det känns som att hon aldrig blir riktigt lika bra igen. Det är som du säger att hon känns lite långt borta. Och även om Silver Stallion är superbra så är jag inte lika besatt som jag en gång var med Werewolf, Moonshiner, In This Hole etc etc.
Men det här är definitivt bättre än The Greatest och jag ser fram emot många lyssningar medan man väntar på våren.
Song for Bobby växer faktiskt efter några lyssningar, men känns mest som en gullig blinkning. Undrar om den visar riktningen inför nästa skiva med eget material?