måndag, januari 07, 2008



10 av 1001 filmer

Schindlers list (1993)

Alla smygrasister borde se den här filmen varje kväll tills de kommer på bättre tankar. Jag är rädd att vi skulle behöva köpa in många exemplar till biblioteket för det är skärmande många som dömer andra efter ursprung. Egentligen är de som tycker så precis lika vidriga som de tyska generaler som står och skjuter judar från sin balkong. Vi är alla människor och man kan bara dömma någon för vad vad han/hon gjort inte för vad han/hon är.

Schindlers list är en otroligt stark film om livets helvete, judeutrotningen. Som tur är så finns det goda människor. Oskar Schindler fick gärna vara en kvinnokarl och ligga med hur många kvinnor som helst för min del. Han insåg iallafall att vi människor endast har ett liv att leva och räddade ett tusental judar undan döden. Sista scenen där han är ledsen att han inte mutade de som bestämde med sin klocka och på så sätt räddat ett liv till är en av de starkare jag sett. Tänk att ett liv var värt en klocka.

Betyg: GGGGG

1 kommentar:

Anonym sa...

Även om jag normalt inte är någon fantast av Spielbergs sentimentala ådra (för mycket stråkar typ), så håller jag med dig. Ser man slutscenen i Schindlers List utan tårar, saknar man hjärta.

Gillar din blogg, framförallt musikinläggen!