tisdag, januari 08, 2008

För några år sedan pratades det mycket om apatiska barn. Den senaste veckan hade det kunnat pratas om apatiska Mattias. Jag har inte kunnat ta mig för någonting. Soffan och filmtittande har lockat mer än allt annat. Så fort jag slängt ett öga på löparskorna så har hjärnan istället styrt mig rakt ner i badkaret. Där har jag legat så länge att jag somnat och vattnet har sipprat ut så magen och könet är ovan ytan.

Ikväll kom en liten vändning. Genom att lyssna på låtar av Smog så fick jag tillbaka lite gnista. Bill Callahan har en röst som inte är av denna värld. Se bara: http://www.youtube.com/watch?v=KTmzYfzuidw

På mitten av 90-talet då Smog och andra liknande artister var allt jag lyssnade på så fick jag ofta förfrågningar från fotbollslaget om jag inte kunde spela in ett blandband som vi kunde ha i omklädningsrummet. Jag älskar blandband men jag kan omöjligtvis jämka med musik. Vilket betydde att det aldrig tillverkades något fobollsblandband av mig. Jag vet hur reaktionen hade blivit om jag kommit dragandes med Smog, Tindersticks och Silver Jews. När någon annan sen gjorde ett blandband så har jag för mig att mitt förslag med Primal Screams låt Loaded refuserades. Istället fick lyssnade vi på The passanger med Iggy Pop till vi spydde.

Texten till It's Rough av Smog är mästerlig:

When you're down on your luck And you just can't cope
When the times are bleak And the friends are few
Don't turn to me 'Cause I'm no hope
Don't turn to me 'Cause I don't know what to do
Maybe you should have a drink
I don't know why you ever stopped anyway

Oh, it's rough Baby, to live
Oh, it's hard Baby, to survive
Everyday lately My mind feels like glass
Ready to be smashed Ready to be smashed
Oh well, my best friend Took a bullet through his eye
First he had a patch Now he's got a glass eye
One hard, glass eye He says sometimes he wishes
Both his eyes were glass

Well, it's rough Baby, to live
And it's hard Baby, to survive
Everyday lately My mind feels like glass
Ready to be smashed I'm ready to be smashed
At times I lock myself up In my room
Don't come over While I listen to a record
I stare at the cover Don't come over Don't come over'
'Cause I'm no hope to you
I'm no hope to you

1 kommentar:

Anonym sa...

Säg till när du kommit ur apatin (tror man behöver den mellan varven). Jag hänger gärna med på en lugn runda. Har snörat på mig joggingpjucken två gånger (!) sedan oktober... /carl