onsdag, januari 23, 2008

Ibland bara måste jag gå till bokhyllan och plocka fram någon diktbok med Bukowski. Idag fastnade jag för den här.

Körprov

bilförare
ger gärna
fingret
i ilska och på försvar
mot folk
som dragits in i
deras problem med
livet
i trafiken.

jag är medveten om vad
denna fingersignal
innebär
men när den riktas
mot mig
kan jag ibland
ändå inte
låta bli att skratta åt
de högröda
förvridna
ansikterna
och åt själva
gesten.

men idag
kom jag på mig själv
med att ge fingret
åt någon kille
som svängde ut
direkt i min fil
från ett varuhus
utan att först
stanna.

jag hötte åt honom
med fingret
vilket han såg
varpå jag fortsatte rätt in i hans
bakre
kofångare

för mig var det första
gången.

jag hade
blivit medlem
i klubben
och jag kände mig som en
jävla
idiot.

Inga kommentarer: