onsdag, januari 16, 2008



Musik 2008

British Sea Power - Do you like rock music?

Svulstig britpop är inget som bitit på mig tidigare. Visst har band som Coldplay, Editors och andra en del bra låtar men hela album brukar vara lite för mycket. Undantaget är The Verves platta Urban hymns som verkligen är bra rakt igenom.

British Sea Power rör sig i typiskt brittiska poplandskap. Deras tredje platta, jag har inte lyssnat på de två tidigare, har klara arenatendenser. Reverb dränkta gitarrer och handviftande refränger slås om utrymmet. Det är inte oävet men som helhet saknas det nyanser. Sångaren har heller inte riktigt kraft nog att låta som sina förbilder.

Några låtar får mig ändå att ändå mer längta till London i maj. Spelar de Waving flags och Canvey Island på puben då så kommer jag att skråla med rejält. Jag kan till och med tänka mig att bjuda laget runt.

Betyg: 5 (av 10, det känns mer rättvist att ha en 1-10 skala)

Favorit: Waving flags

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så, de låter som Doves ungefär eller?

/Alex

Anonym sa...

Doves är en väldigt bra liknelse.

Mycket trevliga texter du skrivit. De hade jag missat.

Jag hade planer på att sätta in en bild på dig på min blogg. Texten skulle varit:

Wanted dead or alive. Är det någon som sett denne man sedan Jonathan Richman spelade på Trägårn. Han har gått under jorden. Kan det ha att göra med de 500 kronorna han är skyldig mig?