lördag, januari 12, 2008



67 av 1001 album

Rolling Stones - Aftermath (1966)

Benämningen världen bästa rockband brukar Rolling Stones kallas. Det tycker jag också. För mig finns det inget annat band som kommer i närheten av deras storhet vad det gäller antalet låtar av yppersta klass. Låtar som man aldrig tröttnar på.

På Aftermath finns en handfull sådana låtar med Paint it black och Under my thumb som toppar. Annars så ska det i sanningens namn sägas att de tre fyra låtarna som avslutar plattan inte direkt sätter mig i brand. De är inte dåliga och de är inte sönderspelade men jag förstår också varför de nästan aldrig nämns längre. De har fallit i glömska vilket jag tror att de gjorde ganska snabbt. I de lite svagare låtarna kommer det ändå plötsligt något som är perfekt. Det kan vara en frasering av Mick Jagger, ett litet solo från Keef eller ett skönt komp av Charlie Watts.

Stones är fortfarande i mångt och mycket ett band som släppte många bra singlar vid den här tidpunkten. Inom ett par år så skulle det ändras.

Betyg: GGGG

Favorit: Paint it black

Inga kommentarer: