måndag, oktober 20, 2008

Veckans 9 bästa låtar



Jim White - Stranger candy

Det finns många artister man är ledsen att man aldrig fick se innan de lämnade denna jord. Men man ska komma ihåg att man också sett väldigt många bra. Jim White har berikat mitt liv två kvällar på Pustervik. Nya låten Stranger candy är underbar.



Don Williams - You're my best friend

Williams tidiga skivor är traditionell countrymusik när den är som bäst. När oktoberstormar råder över Gbg så drömmer jag mig bort till en veranda i sydstaterna med den här låten som kompanjon.



J Frank Wilson and the Cavliers - Last kiss

Wayne Cochran gjorde orginalet. Den är kalas fast ännu bättre tycker jag om den här versionen. Pearl Jam har gjort den på senare år. Tyvärr suger deras version rejält.

"I lifted her head she looked at me and said Hold me darling just a little while I held her close I kissed her our last kiss I found the love that I knew i have missed Well now she's gone even though I hold her tight I lost my love my life that night"



Sharon Robinson - The high road

Jag vet inte om jag gillat det här lika mycket om jag inte sett henne som medlem i Leonard Cohens band. Men hennes röst berör mig och hennes texter är så bra att det här är vuxensoul som håller i alla lägen.



Gene Clark - Release me girl

Wolfgansvault är en fantastisk sajt där man kan lyssna på gamla konserter gratis. Det är underbart att lyssna på spelningar med bland andra The Band och Rolling Stones från sin storhetstid samtidigt som man katalogiserar skivor och böcker. Förra veckans uppenbarelse var att höra Gene Clark och Roger McGuinns akustiska spelning från 1978. Magi och bäst var Release me girl. En låt som tyvärr aldrig låtit lika bra i studioversion. Gene Clark är annars en av musikhistoriens bästa sångare.
"Things got a certain quick way of changin, I know it's only your turn"

Johnny Thunders - Can't seem to make you mine
Jag ser samma glöd i Ellas ögon när jag sätter på den här låten som jag fick när min bror spelade Ramones när jag var liten. Självklart spelar jag låten tio gånger på raken när hon vill det.

Geraint Watkins - Catch on
Riktigt hudnära pianoballad från ett av höstens allra bästa album.

Spiritualized - Broken heart
Om en dryg vecka spelar Spiritulized i Gbg. Tårarna lär trilla om de spelar Broken heart.

Though I have a broken dream I’m too busy to be dreaming of you There’s a lot of things that I gotta do Lord I have a broken dream

And I’m wasted all the time I’ve gotta drink you right off of my mind I’ve been told that this will heal given time Lord I have a broken heart

Ministry - Just one fix
På columbusfesten i lördags så blev det mycket musiksnack. Ett par nyinflyttade grannar gissade att jag antingen gillade rockabilly eller industri. Det är kul vad en frisyr kan göra. Industrimusik har verkligen inte varit min grej men det finns två låtar med den typen av band jag kan få en längtan att höra. Den ena är den här och den andra är Forkboy med Lard. Och det lustiga var att jag spelat dem i veckan innan. Spelas högt om det ska vara någon mening med att lyssna.

Inga kommentarer: