torsdag, oktober 23, 2008



99 av 1001 album

Jimi Hendrix - Are you experienced (1967)

Det är många år sedan jag lyssnade på Are you experinced. Därför var jag faktiskt lite nyfiken över vad jag skulle tycka. När jag var runt 20 så spelade jag den här skivan ofta och tyckte förstås att den var väldigt bra.

Jodå, jag tycker fortfarande det låter bra. Kanske inte lika bra som jag en gång tyckte men ändå bra. Det som är mest fascinerande med Jimi Hendrix är att man från första sekund hör att det är han som spelar. Han har något helt eget. När jag nu lyssnat på skivan ett par gånger så inser jag att jag kan alla låtar utantill. Så mycket har jag lyssnat.

Egentligen är det är en skiva som ska ha högsta betyg. I alla fall om man ser till hur väl jag kan den och hur mycket jag lyssnat på den. Låtar som Hey Joe, The wind cries Mary, May this be love och Foxy lady är verkligen klassiker. Men samtidigt känner jag på mig att det kommer dröja innan jag lägger på Are you experienced igen. Så ska det väl inte vara med en 5-plus skiva.

Varför är det då så? Musiken känns iofs inte förlegad men den betyder inte så mycket för mig. Jag har visserligen spelat den mycket och vissa minnen från en kort arbetslöshetsperiod dyker upp när jag nu lyssnar men på ett djupare plan finns det inga minnen. Den fullständiga euforiska känslan har aldrig infunnit sig när jag lyssnat på Jimi Hendrix. Därför är de omöjligt att ge högsta betyg. Men det är en väldigt bra skiva.

Betyg: GGGG

Favorit: Hey Joe

Inga kommentarer: