fredag, oktober 17, 2008



96 av 1001 album

The Kinks - Something else (1967)

Jag har alltid kallat mig ett Kinks-fan. Men när jag hör Something else så vacklar jag verkligen. När endast två (Waterloo sunset och Death of a clown) av tretton låtar faller i smaken så kanske man inte ska kalla sig ett Kinks-fan. Fast jag vet ju om jag sätter ihop en egen best of med Kinks så blir det en fullmatad cd med bra låtar. Men som sagt det skulle vara ytterst få bidrag från den här skivan.

Something else är urbrittisk. Det behöver ju inte vara något fel med det men det här skulle lika gärna vara Monty Phyton för mig, nonsenstexter om den brittiska vardagen tonsatt till melodier utan klister. Att jag är inne i hjärta och smärta låtar just nu kanske bidrar lite till mitt negativa intryck. Men inte ens på en engelsk pub skulle jag vilja att de lägger på Something else. Men det är klart att Waterloo sunset är en fantastisk låt. Den räddar skivan från ett totalt magplask.

Betyg: GG

Favorit: Waterloo sunset

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm ... det är ju deras bästa album. Vi får diskutera det på plats i London, kanske har du då ändrat dig.

Mattias sa...

Då får du jobba hårt är jag rädd.