söndag, oktober 19, 2008

Dagens ros

Ett fång rosor skulle jag vilja ge den tjej som jobbade på Biopalatset och hade ansvar för salong 9 och 10 idag. Jag och barnen hade äntligen kommit iväg på Mamma mu när vi möttes av en ganska lång försening. Informationen var att en grovstädning av salongen behövdes. Ganska snart förstod alla att antagligen hade någon kräkts på föreställningen innan. Biostolar behövde bytas så läget var nog inte så fräscht.

Snart började en del av de väntade barnfamiljerna muttra lite. Den vänliga tjejen försökte lugna och sa att snart skulle allt vara klart. Man såg att hon var stressad. Då händer det. Astrid välter ut vår nyinköpta coca-cola. 4o cl rinner ut rakt framför fötterna på den stressade tjejen och även framför alla andra som står och väntar. Jag är beredd på en nästan välförtjänst tillrättavisning. Men det första hon säger är "det är inga problem, gå ner och hämta en ny dricka". Jag undrar nästan om jag hörde rätt men jag pyser iväg och låter barnen stå kvar och skämmas lite.

När salongen väl är färdigsanerad ber jag åter om ursäkt för det där med colan men hon är fortfarande lika glad och positiv och säger att det är absolut ingen fara. Hon har förstås rätt, barn spiller ut, men i det läget som var tycker jag hon hade rätt att närmast hata barn.

Filmen Mamma mu var ganska dålig, tyckte jag. Böckerna är ju jätteroliga men mycket av det hade gått förlorat. Dålig animering och Rachel Molins röst till mamma mu var riktigt seg. Fast barnen gillade den och jag kunde sova. I alla fall i några minuter innan någon av dem ville ha mer cola eller popcorn.

Att jag var snål med popcornutdelningen, jag var rädd att de skulle få ont i magen, fick jag dyrt betala tillbaka när filmen var slut. Då bad jag Ella att bära popcornen ut. Vi han till trappan i salongen då hon naturligtvis tappade behållaren och popcornen flög ut över hela golvet. Jag kände allas blickar på mig men orkade inte möta någons anklagade ögon utan tog ett barn i var hand och tågade ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

För jäkla bra vardagshistoria Mattias! Och underhållande. Pricken över iet var det sista popcornspillet. Hoppas du skrattade då!? Jag gjorde det här iaf.