tisdag, januari 12, 2010

I love rock n' roll

Lennart Persson – Musik Nonstop – Pet Sounds i våra hjärtan

Det är på ett vis en ganska stor sorg att lägga ifrån sig den här boken när man läst den. Att veta att detta är den sista ”nya” texten man kommer att läsa av den fenomenale Lennart Persson är faktiskt svårt för en musikälskare. Särskilt som den här boken var mycket läsvärd.

Jag hade faktiskt ganska stora farhågor inför boken. Min rädsla var att den skulle ha den lite överlägsna ton som finns bland typen av skivaffärsfolk som jobbar på Pet Sounds. Att ett von oben perspektiv skulle bli dominerande i texten. Visst förekommer det, enligt min mening, några historier för många om kunder som frågar efter ”fel” skivor men det boken mest genomsyras av är värmen och kärleken till musiken och skivaffärer.

För mig som stod på golvet i en skivaffär under nästan hela 90-talet är det underbart att läsa visa stycken i boken. Självklart var det ett drömjobb och det blir jag påmind om nu. Bara att ta emot stora paket med skivor och packa upp dem var nervkittlande. Trots att det inte är så länge sedan känns det som en annan värld. Tänk när Supersonic singel med Oasis kom, eller Bubble and scrape med Sebadoh, eller, eller, eller. Även om jag aldrig älskat cd-formatet så var det ändå något att hålla i om man jämför med dagens spotifylyssnande. Jag är oerhört glad att jag fick vara med om skivaffärseran och då speciellt se den från insidan.

Precis innan jul så var jag inne på Bengans. Det var så sorgligt att jag fick tårar i ögonen. När julruschen borde varit som störst så var det bara ett fåtal människor inne i butiken. Jag undrar jag hur länge den affären finns kvar.

Åter till boken, som sagt, den var bättre än jag väntade mig. Det är absolut inte så att man behöver ha jobbat i skivaffär för att uppskatta den. Den är till alla musikdiggare och då särskilt till sådana som hängt och älskat skivaffärer förr och nu.

Själv har jag aldrig riktigt känt mig välkommen och hemma på Pet Sounds. Inte för att jag varit där jättemycket men intrycket om det lite överlägsna har funnits där. Och den enda gången jag kan tycka det är lite charmigt och ta det på rätt sätt är i London. Men Lennart Persson och också förstås Pet Sounds grundare Stefan Jacobsson har i och med den här boken gett mig en annan bild av Pet Sounds. En bild där Jacobsson verkligen är enormt driven av kärleken till musiken och inte något annat. Det applåderar jag tills solen går ner

Inga kommentarer: