söndag, november 30, 2008

Veckans bästa låtar

Machine Head - Beautiful morning
Allt är inte alltid så vackert som en del lurar sig att tro. En del dagar är sådana som Rob Flynn sjunger om (nattsvarta, låt er inte luras av titeln). Men som med all musik som berör så känner man sig bättre efteråt.

Nick Cave & The Bad Seeds - The weeping song
Personligen tycker jag senare års Nick Cave är ganska överlägsen den tidigare. Men det finns förstås väldigt mycket bra där också. Under min Nick Cave helg har jag återkommit till The weeping song många gånger.

Eldkvarn - Vägen till paradiset
Så kom den då i veckan, Hunger Hotell. Och inte blev man besviken. Vi öppnar en flaska till och beger oss till paradiset, om det är nu är så man gör för att hitta dit. Men jag tror på Plura och vad har man att förlora?

Elliott Smith - Twilight
Bara en otroligt vacker låt som skulle kunna vara med på den här listan varje vecka.

Levon Helm - Wide river to cross
En av rockhistoriens bästa trummisar och även sångare släppte i fjol ett kanonalbum som jag fortfarande spelar ofta. Just nu mest den här. Så här ska inledningen på en text se ut:

"there's a sorrow in the wind
blowin' down the road I've been"

Jackie Ross - Take the weight of me
Inte en vecka utan soulmusik. Den här veckan har det mest varit ballader. Jackie Ross behärskar det till fulländning och texten är som vanligt fantastisk.

Johnny Moore - Call it what you want (but I call it love)
Det här är på gränsen till för mycket funk men det svänger bra. Men kolla upp Johnny Moore för han är en bortglömd storhet. Allra bästa är han i låten Just be for real.

Slayer - Cult
Några elever går omkring med Slayer t-shirts på sig varje dag. Det fick mig sugen att lyssna lite. Och det här var precis vad jag behövde i fredags förmiddag. Kanske inte texten men tyngden och gitarrer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mattias! En lista innehållande Elliott Smith är en bra lista. Twilight är fantastisk. From a basement... är briljant. Elliott har (eller hade) DET. Finns ingen artist jag hellre delar dagar av melankoli med. Möjligen Townes van Zandt.