söndag, november 16, 2008

Damien Jurado - Gbg, Pustervik, 15/10 -08

Det blev precis som man kunde förvänta sig. Förfesten drog ut så på tiden att vi missade halva Damien Jurado-spelningen. Det är ju inte alltför ofta som man har hederliga förfester numera så det är klart att man blir extra exalterad när det väl händer.

Med tanke på att Damien Jurados musik är lugn och finstämd så är det inte optimalt att timmen innan gå loss till Stone Roses, Joy Division, Eldkvarn, Van Morrison, Ramones, The Modern Lovers och den käre Håkan Hellström hemma vid stereon. Att lyssna på Tro och tvivel, För en lång lång tid och Jag har varit i alla städer på raken ger så mycket energi att det är svårt att varva ner. "Jag blir galen" som en gäst uttryckte sig när Heart and soul med Joy Division kom på. En underbar kommentar och ett bevis på vad musik kan betyda. Och visst blev han nästan galen. Det skulle varit kul att haft det på film.

Som sagt, med den mer sprudlande musiken i kroppen och en cykeltur i halv storm till Pustervik så var det en krock att direkt slängas in Jurados lågmälda värld. Men efter någon låt så var man, om inte fångad, så i alla fall, lite nere på samma nivå. Särskilt som han spelade Everything trying som den andra låt jag hörde. Det är en låt som gått varm hemma det senaste. Den låten var helt klart bäst av de jag hörde.

Publiken som hade samlats för att lyssna verkade nöjda men inte exalterade. Det syntes ganska tydligt att Jurado och han två musiker var lite turnetrötta och när det kom till extranummer så kändes det litegrann som han bara ville få det överstökat. Sen tycker jag alltid det är lite tråkigt med artister som sitter ner när de spelar.

Om nu spelningen var lite sådär så var kvällen desto mer lyckad. Rolig förfest och två timmars dans på ett stundtals mycket trångt dansgolv med vänner är alltid härligt. Att sen dj'n verkade ha glömt skivlådan med klockrena dansgolvslåtar hemma gjorde inte så mycket. Då blev det lite tid att sitta vid sidan av, luta sig tillbaka och bara vara nöjd med livet. Jag vaknade upp ur min tankedvala igen när Glasvegas och låten Geraldine gjorde det omöjligt att sitta still.

Inga kommentarer: