måndag, november 17, 2008

Veckans 8 bästa låtar

King Floyd - This is our last night together
Soulmusiken är outtömlig. För någon vecka sedan stötte jag på King Floyd och nu kan jag inte få nog. Hans skiva A man in love från 1967, som senare återutgavs under namnet Heart of the matter, är bara helt underbar. New Orleans musiker möter Motown och resultatet kan inte bli bättre.
"I'm trying not to show my emotions,
but i just can't help myself"
Tyvärr finns inte den här låten på tuben men lyssna på You've been good to me. Den är lika bra och finns här. I morse var jag sur för att jag inte jobbade i Stenungsund så jag kunde lyssnat på skivan en gång till i bilen.

Damien Jurado - Everything trying
Ett livat party var svårt att förena med Jurado i lördags. Men jag är glad att jag han i tid till den här låten. Den är bra, väldigt bra.

Sharon Robinson - Summertime
Efter att jag såg Sharon Robinson tillsammans med Leonard Cohen har jag väntat på hennes soloskiva. Nu är den här och jag är inte besviken. Helt klart en av höstens bästa skivor. Musiken kan ibland vara lite sval men hennes röst uppväger allt. Jag älskar den. Och hennes texter är makalöst bra.

The Bronx - Inveich
Nu till något helt annat. Det är fortfarande inte lika bra som första albumet men nya The Bronx skivan är ändå stenhård. Musik som mitt blod behöver då och då. Kommer de inte till Roskilde nästa år så är något fel.

Anna Ternheim - Terrified
Jag har aldrig varit så speciellt förtjust i Ternheim. Men efter två lyssningar av nya skivan så är jag beredd att ändra mig. Terrified är en av årets svenska låtar.

Tom Gabel - Random hearts
Nya soloskivan från Against Me frontmannen har sina stunder. Gabels röst må vara gapig men i vissa låtar får han till det. Den akustiska versionen av Random hearts gillar jag.

My Bloody Valentine - (When you wake) You're still in a dream
Klassiker som gjorde gott på festen i lördags. Den var så bra att jag var tvungen att spela den mitt i natten i min ensamhet också. Om grannarna gillar den lika mycket som jag är en fråga som kanske borde ställas.

Neu - Hallogallo
Världens bästa krautlåt. Till och med den uppskattades i lördags. Då förstår man att det var en bra fest utan några fel överhuvudtaget. Utom att den var tvungen att ta slut. Den är låten gör dock att man kommer in i ett stadium där ingenting tar slut.

Inga kommentarer: