söndag, november 02, 2008

Veckans 11 bästa låtar

Eldkvarn - Hunger hotell
Jodå, jag har levt upp till min egen uppmaning i helgen. Så fort tillfälle har givits har jag dansat runt till Hunger hotell och sjungigt "Världen är vår ikväll". Det har varit fantastiskt varje gång. Så fantastiskt att jag var på vippen att beställa biljetter till spelningen på Berns i Stockholm i december. Men innan jag klickade på slutför knappen för att köpa tågbiljetter på SJ's hemsida så sansade jag mig. Mitt i veckan precis före jul med jobb, pengar och julklappar hit och dit hur ska man hinna och ha råd. Fast jag är riktigt riktigt sugen så vem vet var jag befinner mig den 17 december.

Spiritualized - She kissed me (it felt like a hit)
You got me shaking like a little child...
I got a fever gonna make it mine,
i fuck it up gonna take it one more time
...got a feeling it ain't gonna die

Sällan har en låt berört mig så. Den låter extra bra i de nyinköpta hörlurarna också. Apropå bra ljud så har jag äntligen fått en ny fungerade förstärkare också. Yes!!!

Benoit Pouilard - Idyll
En underbart skön låt som klockar in under 2 minuter. Kranky är ett skivbolag man nästan alltid kan lita på.

Windy & Carl - My love
Mer musik från Kranky och mer musik som passar utmärkt i mina nya hörlurar.

School of Seven Bells - Half asleep
Stämningsfulla röster som invävs i skön musik.

The Flamin' Groovies - I can't hide
Lyssna bara på gitarrerna. En makalös powerpoplåt. Kolla klippet för en fantastisk liveversion gjord bara för något år sedan. Knäckande bra faktiskt. Där skulle man onekligen varit.

Detroit Cobras - Bad girl
Ett band som någon verkligen borde se till att få till Göteborg.

John Prine - Angel from Montgomery
En av de allra allra bästa singer-songwriter låtarna.

Heavy Trash - Trouble
Ny låt på deras myspace sida som svänger precis lika mycket som konserten gjorde i mars.

Gino Washington - Gino is a coward
Inte går det att motstå ett sådant här beat och en sådan röst.

Tom Russell - Who's gonna build your wall
När jag var ute och sprang i veckan lyssnade jag på ett program inspelat i Chicago. Lusten att bara dra över och luffa i USA i några månader växte sig då väldigt stark. Skulle möjligheten finnas så skulle jag vara där imorgon. Den här låten skulle gärna få följa mina mig runtom i det stora landet.

Inga kommentarer: