onsdag, november 19, 2008


Den händiga bibliotekarien

I flera dagar har jag dragit mig för att byta framlampa på bilen. Mest för att det på något sätt brukar lösa sig utan min hjälp. Hur vet jag knappt men så brukar det vara. Men till sist insåg jag att det kanske är dags för mig att växa upp och fixa det själv. Särskilt som jag stör mig på bilar som kör omkring med bara en framlampa.

Sagt och gjort så stegade jag in på Q8-macken i Kungälv.
”Jag vill ha en framlampa till Volvon som står därute”, säger jag och pekar. Den totalt ointresserade tjejen bakom disken böjer sig lite lojt fram för att se bilen.
Och vilken modell och årgång är det på bilen?” säger hon.
Jag som aldrig kan lägga det på minnet blir lite svettig. Men efter några pinsamt tysta sekunder så närmast chansar jag och säger:
”Det är en 740 och jag tror det är 1997-årsmodell”
”Och vilken lampa är det sa du?”
”Strålkastaren fram”, säger jag
”Och vilken sorts styrka är det”, säger hon”
”Ingen aning, det borde väl någon här veta”, sa jag.
”Jag får väl kolla om någon vet då” säger hon i väldigt ohövlig ton.

Efter en stund kommer hon tillbaka och säger:
”Tyvärr ingen vet var pärmen är där det står vilka lampor som passar till din bil”
Innan jag hinner säga något kommer det en annan ur personalen som hört det hela och säger att det står i bilens instruktionsbok vilken lampa man ska ha.
”Vad bra, då hämtar jag den, säger jag.
Och visst står det vilken lampa som jag ska ha där. Återigen är det den otrevliga tjejen bakom disken. Jag som ändå är bra humör säger när jag får lampan
”Det var ju bra att det löste sig.”
Hon verkar inte ett dugg glad att jag till slut fick min framlampa utan säger bara ”49.50” samtidigt som hon tittar åt ett annat håll. Kul prick, tänker jag och antar att hon är med i Peter Settmans fanclub, gillar Björn Rosenström, tycker att böcker är röva, har en andedräkt som stinker grillchips och att hon har fula vårtgårdar.

Jaja, till sist fick jag då min lampa. Som det känns kan det vara första gången jag bytt lampa på en bil sedan 1992. I alla fall var det fösta gången på Volvon. Själva bytet gick sen väldigt smidigt och jag blev väldigt stolt när jag startade bilen och såg att det fungerade.
Skratta ni, men det är inte många bibliotekarier som fixar detta.

Inga kommentarer: