onsdag, november 05, 2008


Att bli sist vald

Förhoppningsvis är den typen av utväljningssystem där några stackare blir kvar till slutet utrotat i skolans värld. Tänk vad hemskt att ständigt vara sist vald. Eftersom detta system användes främst inom olika sporter har jag haft turen att aldrig står där sist kvar och titta ner i marken. Sport (och musik) var ju mitt liv under skolåren. Men nu i vuxen ålder har får jag alltid känna på att inte bli vald när jag åker buss.

Det händer ganska sällan att jag åker buss till jobbet men när jag gör det känner jag mig utanför. Det är nämligen aldrig någon som vill sitta bredvid mig. Om jag sätter mig på ett tomt säte med en plats bredvid mig så blir den alltid vald sist. Det är sant. Jag vet inte vad det är som avskräcker folk. Jag har försökt med alla knep, sett snäll och beskedlig ut, låtas inte finnas till, stirrat ut genom fönstret, luktat gott, sökt ögonkontakt, lagt upp ett leende, bara varit vanlig, kollat mig i spegeln innan jag gått. Ingenting har fungerat. Visst, till sist när det verkligen inte finns några andra platser kvar har det kommit någon och satt sig, men då oftast med benen ut i gången och ryggen mot mig. Så har det i alla fall känts.

Ja, något fel är det med mitt utseende eller min uppsyn. Som tur är åker jag inte buss så ofta men detta tar på psyket. När jag åker spårvagn i stan är det inte riktigt lika extremt men även där tar det lång tid innan jag får en resenär bredvid mig. Visst, jag inser att det här är ett trivialt problem. Fast frågan gnager, varför vill ingen sitta bredvid mig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag uplever det alltid som tvärtom, att folk väljer att sitta bredvid mig allra först och jag tycker det är jobbigt. Men min teori är så här: jag är ganska ung och tjej och ser bibliotekarisk ut= luktar förmodligen inte illa, kommer inte börja prata, bråka eller tränga mig. Medan du är ung poppig kille=kan potentiellt vara aggressiv, skulle skunna vara lite full (after work och fotboll och sånt man associerar till popkillar). Haha, jag kanske har helt fel, men jag själv väljer ofta också att sätta mig bredvid unga tjejer. Se det som en komplimang att du kanske ser lite farlig ut!

Mattias sa...

Ung = tack
Poppig = Hm,okej då, tack
Farlig = lilla snälla jag, men tack
Full = ???, haha

Du ska inte hänga på till Pustervik när Damien Jurado & Tiny Vipers spelar nästa helg förresten. Ett bra ställe att diskutera biblioteks musikavdelningar på.

Anonym sa...

Vilken vardagsanalys! Har aldrig tänkt på hur mitt resandemönster ser ut, men kommer definitivt börja föra minnesanteckningar framöver. Mkt intressant om du skulle uppfattas som farlig, och sen kvinnan ovan påstod att det skulle vara en komplimang isf?!

Som Alphov brukar säga ,de bara sossar som åker kollektivt.
Och dom är väl inte farliga?! :)

Tack för rolig läsning.

Anonym sa...

Hej igen, såg ditt svar först nu. Lyssnar på Tiny Vipers myspace, det låter inte alls dumt.
Ska lyssna på Damien Jurado också.
Och funderar på kollektivtrafiken. Ska vi alla kolla om det är så att killar oftare får sitta själva än tjejer?
Själv har jag dålig koll, igår åkte jag flera hållplatser åt fel håll och kom hem en halvtimme senare än vanligt. Grrr.