söndag, april 18, 2010

Run for your life

Under dagens timmar vid Skatås lyckade jag pricka in ett tävlingslopp för Sverigeeliten i terränglöpning. Mustafa Muhammed har verkligen ett grymt löpsteg. Tävlingen över 6 kilometer var hård men Musse klarade att dra hela vägen och sedan spurta ifrån Olle Walleräng och Erik Sjöqvist. Det var mycket imponerande att se deras speed på nära håll.

Mitt tempo under de tre varven runt milspåret var inte lika imponerande. Men jag är väldigt glad över att jag tog mig runt. Benen gav egentligen upp efter 24 kilometer. Viljan fanns där någonstans och efteråt är det värt att vara ytterst nära att spy.

Jag stötte på två rätt hemska fenomen under löpturen. Mitt i skogen befanns sig den ytterst pinsamma träningsformen military training. Det är privatpersoner som valfritt låter en testosteronstinn militär stå och leda deras träning. Bara ledarens hållning får mig att spy och hans sätt att skrika ut order får honom att tro att han leder en hel pluton i Irak. Som tur var finns det inte så många som går på detta. Fyra stycken hade han makten över i Skatåsskogen. Patetiskt.

Det andra fenomenet är när alla fyra i ett kompisgäng precis köpt nya solglasögon och ger sig ut för att gå en sväng. Solglasögon kan väldigt få bära med värdighet utanför bilen, jag är verkligen inte en av dem. Är man tonåring, okej, men är man över 25 ska man fundera över hur det är att gå mitt i en tät skog och flasha de nya inköpen. Patetiskt.

De två sakerna ovan är förstås struntsaker. För egentligen är det ju en ynnest att få springa i Skatås. Synd att det ligger en bit ifrån Majorna bara.

Nedan, foto från Finalloppet i Skatås i höstas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tre varv runt milen - bra jobbat! Det har jag aldrig mäktat med ... men jag vet en man och fd granne till mig som orkat fyra varv på milen i Råda på i snitt ca 37 min. per varv. Puh.

Dags för en gemensam runda snart igen?

TS

Andreas sa...

Jaså du har fått erfarat Military traininggänget du också. Har sett dem plågas i Slottskogen ett par gånger. Verkligen en galen träningsform. Men funkar för vissa tydligen.
Solglasögongänget verkade vara samma typer som var på Blåvittsträning samma dag.
I mulet väder stod "Wisemen" och tråkade sig med att skrika okvädningsord till spelarna när dom slog långbollar.
Jag kokade av ilska brevid.