måndag, april 26, 2010

Handtag, famntag, klapp eller kyss

Per Planhammar – Lyckliga människor (2005)

För ett par månader sedan hamnade jag på en fest med Per Planhammar. Hans recensioner i Göteborgs Posten är oftast läsvärda men jag hade pinsamt nog inte läst någon bok av honom. Som bibliotekarie borde man förstås gjort det.

Men vår diskussion på festen, som visserligen var relativt dimmig, flöt på bra ändå. Planhammar är en stor kunnare av beatlitteraturen så det var kul att snacka om det . Hans nästa bok ska handla om Jack Kerouacs senare liv. Det var också kul för mig att dela med mig av min överjordiska läsupplevelse av Big Sur på Roskildefestivalen 2008.

Nåväl, ny har jag läst en av hans böcker. Lyckliga människor heter boken och den var mycket läsvärd. I varsina kapitel låter Planhammar huvudpersonerna Laura och Thomas, de har tidigare haft en relation, berätta om sina liv. Mest om sina vuxna år då livet oftast blir lite mer komplicerat.

Delar av historien utspelar sig runtom i Majorna och Kungsladugård. Och när Thomas och Laura återförenas så ses de över en middag på Persikogården vid Stigbergstorget. Den episoden är briljant, dels för miljön men också för det sätt som Planhammar skildrar spänningen mellan två personer.

Betyg: GGGG

Inga kommentarer: