tisdag, april 06, 2010

I like good music

Massor av intressanta skivor verkar släppas de närmaste månaderna. Frågan blir vilka band som lyckas överträffa sig och vilka som blir besvikelser. Några band har redan lagt ut smakprov.



The Gaslight Anthem blev verkligen en favoritgrupp förra året. Deras klassiskt amerikanska rockmusik passade perfekt för vägarna då. Första låten från nya skivan är okej men inte det ytterligare steget som jag trodde bandet skulle ta soundmässigt.



För nästan exakt tre år sedan laddade jag ner skivan Boxer med The National. Den skivan blev sedan en följeslagare för en lång lång tid framåt. Det man hört från nya skivan är stilmässigt ganska sig likt men visst har man saknat nytt från den fantastiske textförfattaren Matt Berninger.



Även här har väntan varit lång. Efter den alldeles knäckande spelningen på Roskilde 2008 så har man gått och väntat på en ny Band of Horses skiva. De nya låtar som spelats live har alla låtit kalas så förväntningarna är höga. Tydligen ska produktionen var ganska klar och storslagen. Hm, blir det bra? Men första smakprovet Compliments svänger fint.



Det första jag förr tänkte på när jag hör orden soulmusik gjord av vita var Eric Gadd. Otäckt för han är bland det värsta jag vet. Men Eil Paperboy Reed har sedan ett par år kapat vit soulmusik och gjort något fantastiskt av det. På grund av Gadd och andra så tog det inte fart förrän efter jag sett Eli live. Det är hans rätta element. Eli borde stå på en scen nära mig 2010.

Ovan är bara fyra exempel på vad som komma skall. När årsbästalistan ska plitas ner i december har vi facit.

3 kommentarer:

Andreas sa...

Tack för tipsen!
Jag gillar både Band of horses o The Nationals låt. Nu finns det äntligen ngt band man vill se på WOW. Väldigt klent hittills för en mainstreamare som mig.

Mattias sa...

Håller med, det är lite klent än så länge. Men det ordnar sig säkert och man kan ju alltid hänga utanför i gröngräset som i fjol:)

Syrran sa...

Men Mattias, jag som tycker väldigt mycket om Eric Gadd, har tom en skiva med honom.