lördag, april 24, 2010

Fem stjärnor

Charlie Rich

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det kom sig. Men från semesterresan i Holland 1997 hade jag med mig ett par Charlie Rich skivor. Om det var i Amsterdam, Utrecht, Haag eller Arnhem som inköpen gjordes minns jag inte. På resan hade jag nämligen en föredömlig lista, som jag hittat på Internet. På denna lista stod alla skivaffärer som tillhandahöll begagnade vinylskivor i alla Holländska städer. Det var en härlig resa. Varje ny stad bjöd på ett nytt äventyr.


Nåväl, det var där och då som Charlie Rich kom in i mitt liv. Sedan dess har han funnits där. Rich har en röst som jag aldrig tröttnar på. Den är så naturlig att man bara insuper det hans sjunger om. Det finns inga tveksamheter i röstens som hindrar orden att nå fram.

Charlie Rich började sin karriär som studiomusiker på Sun Records. Han tillhörde stilbildarna av rock n roll musiken med låtar han skrev för Jerry Lee Lewis och även Elvis Presley. Snart fick han också spela in själv. Hans tidiga inspelningar är bra men bättre skulle det bli.



På 60-talet blev det en del hoppande mellan olika skivbolag. Musiken blev mer countryfierad men även en del fina soul- och gospelnummer hans med. Till sist så hamnade han dock i producenten Billy Sherills händer. Det var då som han nådde sin stora publik och enligt mig också hade sina bästa år.



Musiken han skapade från sent 60-tal och ett tiotal år framåt är mästerlig. Det är verkligen ingen svår musik utan kommersiell countrymusik med fullt av stråkar och snälla arrangemang. Men mitt i allt finns Rich röst och pianospel. Jag tröttnar aldrig på dessa låtar. Jag gillar i stort sett allt, lägsta nivån är osannoligt hög.

För några år sedan köpte jag ett kassettband med Charlie Rich för fem kronor. I Love Country heter kassetten. Den är sedan dess min käraste ägodel i sommarstugan i Grebbestad. Att trycka på play en varm sommarkväll på altanen samtidigt som man har ett kallt glas rosévin bredvid sig är total livskvalitet.

Femstjärniga låtar:
Lonley weekends, Break up, Don't tear me down, Love is after me, Life has it's little ups and downs, Love wait for me. It makes me want to cry, Have a heart, I do my swingin' at home, Behind close doors, A sunday kind of woman, I take it on home, Since I fell for you, Everytime you touch me (I get high), A very special love song, Why don't we go somewhere and love, Set me free, Everything I do is wrong, Somebody broke my heart, Feel like going hom, Pass on by, Daddy don't you walk so fast, Somebody wrote that song for me

2 kommentarer:

Alex sa...

Kunde väl inte riktigt förstå alla dom aktade musikskribenters eviga chat om Charlie Rich,
men hur skulle han kunna beröra en rock'n roller som mig ? Och jag gjorde försök, men hamnade
i den mest sentimental Las Vegas dynga, så kvittade om mannen var aldrig så Elvis lik.
Men Lennart Persson pekade ut vägen: Behind closed doors med sina gospel-toner var ingången.
Sen var jag fast, tror ingen artist berör mig så mycket som Charlie!!

Mattias sa...

Gott att läsa att det finns en själsfrände i Majorna.

Vi låter Charlie Rich eka ut över stadsdelen i vår så blir vi nog fler.