söndag, april 11, 2010

18 timmar

Fredag

18:00 Bussen anländer till Göteborg efter en dagsutflykt till Skåne med jobbet. Studiebesök i Lomma och Malmö har hunnits med. Mycket bussåkande men bra ställen att kolla in och kul att träffas utanför bibliotekets väggar.


18:10 En snabb öl dricks på 7:ans ölhall. Det allra bästa vattenhållet i centrum.

18:30 Sammankomst med mor, L och barn vid Restaurang Söder.

18:40 Ett glas öl, sallad och bröd står på bordet. Restauranger som bjuder på lite bröd och sallad ligger alltid på plus.

19:00 Astrid blir som vanlig bajsnödig mitt under måltiden.

19:20 Man kan konstatera att de riktiga småbarnsåren är över. Då när man inte kunde vara säker på var ett restaurangbesök slutade.

19:30 Souvlakin är uppäten och att barnen vill ha glass vilket innebär att det finns tid att prova på husets vita.

19:50 Notan slutar på 700 kronor. Ändå är det ett rätt billigt ställe och vi ha fått dra av en maträtt från notan med hjälp av en rabattkupong. Jag kommer på varför vi inte går ut och äter oftare.

20:00 Jag och mor tar en kort promenad upp mot Konserthuset de andra tar vagnen hemåt.

20:10 Vi är tidigt på plats inför Plura & Carlas spelning tillsammans med delar av Göteborgs Symoniker. Vi köper varsitt glas vin och njuter av att se många Eldheads droppa in.

20:55 Det ringer i klockorna och det är dags att slå sig ner i Stenhammarsalen.

21:05 Ljuset släcks ner och Plura & Carla kommer in till publikens applåder. Enbart de två börjar med en fantastisk fin version av Tennsoldater.

21:10 Symfonikerna kommer in och presenteras av Plura med hjälp av en fusklapp. Sedan följer rysarlåten Nånting måste gå sönder och jag förstår att det här kommer bli en alldeles underbar spelning.

21:15 Ser att det är legalt att ta med sig vin och öl in i salongen. Ett litet sting av avundsjuka infinner sig gentemot de som visste att det var så.

21:17 Bröllopssång

21:23 Mina stjärnor har slocknat

21:29 Du älskar inte mig



21:34 Man över bord

21: 40 Välkommen till paradiset

21:45 Barn av sommarnatten



21:50 Blues för Bodil Malmsten

22:00 Plura överraskar och säger att det blir en kvarts paus. Skönt att få besöka pissoaren och hämta andan efter den makalösa låtlistan. Alla i kön till baren är supernöjda och jag gör inte om misstaget att missa möjligheten att köpa med sig något gott att dricka in till andra delen.

22:15 Det drar igång igen med Huvudet högt

22:17 Att sitta och dricka vin hemma till Eldkvarn är inte dumt. Att sitta och dricka vin till Plura & Carla live, med morsan bredvid sig, är fenomenalt.

22:20 Kommit hem

22:24 Fulla för kärlekens skull

22:30 Mil efter mil

22:35 Somliga går med trasiga skor

22:41 Kärlekens tunga

22:50 Inklappning till extranummer

22:55 Lilla Sofie

23:00 Jag vill inte inse det, men spelningen är över. Efter att ha sett Eldkvarn massor av gånger de senaste åren så var det fantastiskt och se hur låtarna fick nya arrangemang med hjälp av symfonikerna. Pluras röst var i absolut högform och Carlas gitarrspel gudomligt. En konsert att minnas en lång tid framöver.

23:10 Som vanligt ska bröderna Jonsson signera efter. Jag och mor stannar kvar och väntar. Till sist kommer de ut. Folk kastar sig fram för att köpa och säga några ord. Jag har gjort det många gånger innan men tycker att det behövs göras igen efter det just bevittnade. Carla tackar över berömmet och berättar att vi kanske kan vänta oss nytt material till hösten.

23:12 Några andra tar kort tillsammans med bröderna. Jag tycker det ser kul ut och ber min mor ta ett kort. Plura och Carla ler fint mot kameran. Mamma börjar med att hålla kameran åt fel håll sen trycker hon hej vilt på knapparna som finns. Det är panik i hennes röst, Carla skrattar och Plura får börja signerna åt andra. Till sist brinner det av ett kort.



23:14 Min mor ta Plura i hand och säger att hon fått biljetten till spelningen av sin son i 71-års present. ”Åh, vad kul”, säger Plura. Då säger min mor ”tack, det var magiskt”. För att citera en Plura text så var det ett ögonblick där jag kunde sjungit ”tårar rullar nerför kinden”.

23:20 Promenerar i aprilkvällen och 3:ans spårvagn mot ljuva livet tar oss till Majorna.

Lördag

04:00 Vitlök och vin gör sig påmind i min mage.

06.30 Tröttheten är total men att sova med vitlöksmage är detsamma som att sova med varma mackor mage. Jag kan det inte.

09:00 Första uteträningen för året med Azalea-tjejerna.

09.45 Mitt under skottövningen tycker min grupp det är roligare att prata om Hannah Montana än att lyssna på mina instruktioner.

10:15 Herre på täppan spelet är grymt intensivt.

10:20 Min gamla lagkamrat Jajjo går förbi och ropar Dan Hansson.

10:45 Längtar redan tilll nästa veckas träning och många härliga vårmorgonar på Majvallen.

10:50 Ringer Carl och meddelar att det blir svårt för mig att vara flyttkarl idag.

11:15 Tröttheten kommer direkt när man slår sig ner i soffan.

11.45 Duschen gjorde susen

12:00 Vad ska vi äta?

Inga kommentarer: