söndag, september 14, 2008

Veckans 8 bästa låtar



Mink DeVille - She was made in heaven

Devilles fem första album mellan 1977-1983 är alla helt underbara. Allra allra bäst är Coup de gráce från 1981. Här blandas det i stilar men hela tiden finns hjärtat i fokus. Inte för att DeVille låter särskilt mycket som Bruce Springsteen men ofta sammankopplar jag de två ändå. Och då vinner DeVille varje gång. Som textförfattare är DeVille en av de allra bästa. Hans gatupoesi är bländande, enkel men framförd på ett sådant sätt att jag förstår precis vad han menar. Vem som helst kan ju sjunga She was made in heaven men det gäller att framförandet känns och det gör det när DeVille sjunger. Louis Cortelezzis saxofonspel förgyller många av låtarna på skivan dock inte She was made in heaven. Den är fulländad ändå.



Eldkvarn - Mil efter mil

"Mil efter mil,

längre och längre bort

jag spelade med mitt hjärta

söderut och längre bort"

Nu är det mindre än en månad kvar till eldkvarnspelningen i Malmö. Jag längtar söderut.

http://www.youtube.com/watch?v=Wma5wVsuKUY



Euros Childs - Her ways

Cheers gone, det nya albumet med Euros Childs, seglar upp som ett av årets allra bästa. Tillsammans med amerikanska musiker och producenten Mark Nevers lyckas walsearen ytterligare förfina sina fina små visor. Childs röst är skön att ha när Elliott Smith inte finns med oss mer. På hans myspace finns ett par andra fina låtar från skivan. http://www.myspace.com/euroschilds

Brothers and Sisters - Can't hold me back
Riktigt riktigt bra låt från det här Austin-bandet som jag upptäckte på myspace. Inget vidare bandnamn dock. http://www.myspace.com/brothersandsistersmusic

The Marshall Tucker Band - Can't you see
I veckan såg jag äntligen en film jag gillade, Half Nelson. Filmen använde sig musik i vissa scener. Visst var det kul att man använde Billy Braggs låt A new England men den kändes faktiskt lite malplacerad. Bäst var det när man slängde in lite sydstatsrock. http://www.youtube.com/watch?v=VEOV5vWfSgI

Sophie Zelmani - Composing
Nya skivan låter precis som vanligt. Eller är den kanske lite bättre? Composing har hur som helst en fin text.

Rodney Crowell - Moving work of art
Ännu ett starkt album av rootrockaren Crowell har anlänt. Visst är det lite gubbigt på sina ställen men det funkar för mig.

The Methadones - Break out of my head
Tyvärr spelade de inte den här låten på konserten på Henriksberg. Synd, för låten är så bra att den skulle kunnat hamnat på de bästa Bad Religion albumen från sent 80-tal. Det vill inte säga lite i min punkvärld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Synd att jag missade The Methadones, låter ju bra. Ang. Sophie Zelmani kan jag inte förstå att hon har beundrare, om hon inte haft ett sådant fördelaktigt utseende hade ingen lyssnat. Se på Eldkvarn, ingen lyssnar.

Lugna ner dig nu, ville bara provocera lite.

Anton