lördag, september 20, 2008



87 av 1001 album

Cream - Disraeli gears (1967)

Det skulle vara lätt att direkt sätta en etta i betyg på Disraeli gears. Eric Clapton är en av de tråkigaste gitarristerna jag vet och hans röst är totalt intetsägande. Dessutom kan blues-rock, särkilt brittisk, vara en riktigt usel genre.

I Cream har Clapton dock backup av Jack Bruce och Ginger Baker. Dessa två herrar räddar upp det något. Bruce har fått ihop några låtar som är mer psykedelisk pop än blues och Baker trummar på ett ganska skönt sätt. Dessa låtar tåls att lyssnas på igen, även om jag säkert aldrig kommar att göra det frivilligt. Sen finns det några mer bluesaktiga låtar som har några klassiska riff som man kan förstå tjusningen med. Men man tröttnar snabbt.

Betyg: GG

Favorit: Dance the night away

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va! Tycker du att Eric Clapton är tråkig? Då har du inte hört live-versionen av Leila på You Tube, en av mina topp 10 låtar all time.

Mattias sa...

Hm, det bara är något med Clapton som gör att jag inte är så förtjust i honom. Leila är väl hans bästa låt. Det kan jag hålla med om även om konkurrensen då inte är så stor. Närmast obefintlig i mina öron.

Lillbrorsan