onsdag, september 10, 2008

Sverige - Ungern

Vilken oerhört viktig match det är ikväll. Efter det oavgjorda resultatet i lördags mot Albanien krävs det vinst mot Ungern. Jag har svårt att koncentrera mig på kvällspasset på biblioteket av nervositet. Numera är det bara när Sverige spelar fotboll som jag blir så här uppeldad av sport.

Jag kan med en gång slå fast att jag tycker att spelarna i svenska landslaget är oerhört duktiga. Därmed inte sagt att de ska slippa utstå kritik. Till och med från oss forna division 3-5 spelare.

Här är mina åsikter om kvällens startelva.

Andreas Isaksson
Måste ändå klassas som en riktigt bra målvakt. Gör sällan några tavlor och känns stabil även om han är närmast är urdålig med fötterna.
Betyg: GGGG

Olof Mellberg
Han har kanske tappat lite de senaste åren och särskilt märks det när han spelar på en kant. Fast ändå tycker jag att han är stabil. Tar man bort att han inte ska ha bollen under uppspelsfasen så är han riktigt stark. Det värsta är att motståndarlagen numera vet att pressa så att Mellberg ofta får sköta uppspelen.
Betyg: GGG

Daniel Majstorovic
Den forne malmöiten har överraskat positivt på mig. Visst är han klasser under de bästa mittbackarna i europa men vi kan inte kräva så mycket mer i Sverige. Han tar allt i luften och det syns att han har ganska god känsla i fötterna.
Betyg: GGG

Petter Hansson
En kämpe, men en övervärderad sådan, enligt mig. I nästan varje match gör han något misstag så att det blir farligheter för motståndarna. Nu när han fått spela mer till vänster så får jag blunda varje gång han får bollen. Visst kan han toffla iväg bollen med vänstern men det ser så avigt ut att man tror man tittar på en korpmatch. Det känns inte bra att skriva ner en kämpe men tyvärr Petter jag tycker du ska vara utanför laget.
Betyg: G

Mikael Nilsson
När Nilsson gjorde debut i landslaget för några år sedan gillade jag honom väldigt mycket. Hans passningskicklighet och spelsinne var en fröjd att se. Sedan omskolades han till back. Till en början var det jobbigt att se. Till viss del räddades han av sitt fina spelsinne men man måste kunna kasta sig på gräsmattan om man ska vara back. Det verkade som han var rädd för att bli smutsig. Men mer och mer har han blivit en okej back. Nu senast var han dock mycket svag i sin mittfältsroll. Man vill bara skrika till honom: Ta för dig!
Betyg: GGG

Daniel Andersson
Alla hackar på honom och jag kan ibland tycka att det är lite överdrivet. Samtidigt så sitter jag också och vill han honom utanför laget. Det måste väl finnas någon i vårt avlånga land som är bättre på den positionen. Andersson kämpar och sliter men har stora problem när han får bollen. Det går så makalöst långsamt.
Betyg: GG

Sebastian Larsson
Är kanske lite liten och klen men han har farten och tillslaget. Han var väl en av få som får godkänt senast. Det som saknas hos honom är väl lite speed. Därför borde han passa bättre i mitten när man spelar 3-5-2. Ge bollen till Larsson ikväll så tror jag det blir bra.
Betyg: GGGG

Kim Källström
Han är svårbedömd för han blandar och ger väldigt mycket. Vänsterfoten är ju enorm både till passningsspel och skott men sen finns också det tunga steget, som är enormt tunnnnngt när han blir trött. Fast det är klart att Kim behövs i laget. Men frågan är om inte Sebastian Larsson ska få minst lika mycket ansvar som playmaker.
Betyg: GGGG

Samuel Holmen
Enligt tidningarna ska Holmen spela till vänster ikväll. Ett byte var på sin plats då Oscar Wendt var helt osynlig och framförallt blyg senast. Jag är inte speciellt förtjust i Holmen men ska förstås ge honom en chans. Men det känns som hans allroundkunnande är lite för svagt för de stora arenorna.
Betyg: G

Henrik Larsson
Det var ju magiskt att se Henke i Manchester U för något år sedan. Hans spel passade helt perfekt där. Jag tycker fortfarande att han är värd sin plats i laget och njuter ofta av hans sätt att lira boll på. Men framför mål saknar jag lite av den gamla attacken. Och framförallt låt honom inte ta de farliga frisparkarna. Han har ju inte den sortens tillslag på bollen. Att han får lägga frisparkar i Helsingborg är närmast ett hån mot sina lagkamrater.
Betyg: GGGG

Zlatan Ibrahimovic
Såklart är han den bäste vi har. Urstark i alla situationer (det skulle vara oerhört spännande att bara känna hur det skulle vara att markera honom). Att han överarbetar ibland får man ha överinseende med. Detsamma med att han kan slå ut med händerna och klaga på att passningarna inte kommer där han vill ha dem. Visserligen är jag allergisk mot ett sådant beteende men jag tycker Zlatan alltid jobbar med de bollar han får. Han klagar aldrig innan bollen är förlorad.
Betyg: GGGGG

2 kommentarer:

Anonym sa...

Holmén målskytt, det stämde inte riktigt med dina betyg, mini-Lagerbäck...
Lena

Anonym sa...

Din syn på spelarnas kvalitéer stämmer ganska väl med min. Du förstår fotboll med andra ord:) (Heja Blåvitt?) Enda justeringarna jag vill göra är att sänka betygen på Mellberg, Majstorovic och M Nilsson till 2, 2 respektive -2.

Mvh Anders