onsdag, mars 26, 2008

Påsk

Jag har alltid tyckt att påsk är en trevlig högtid. Den är oftast bara lugn och avslappnande. Man målar lite ägg och mår gott. Är det månne den religiösa bakgrunden med Jesu död och uppståndelse som bidrar till detta harmoniska tillstånd.

Årets påsk var inget undantag. Härliga dagar i vinterskrud. Något som jag saknar är dock de gamla tiderna då påsken innebar raketer, smällare och en stor brasa. Varje år tog jag och kusinerna bussen in till stan för att köpa fyrverkerier. Dels var det spännande att bara åka in till stan själva dels så var man alltid nyfiken på vilka smällare som fanns att köpa. Ju äldre man blev ju grövre artelleri behövde man. Från 1-öres till kinapuffar.

När vi väl inhandlat våra smällare så var vi för fega för att prova dem på stan. Men när vi klev av bussen i Rackeby blev vi genast tuffa. Den kilometerlånga vägen från busshållplatsen och hem fylldes med krutrök. Brevlådor och annat råkade illa ut. Tänk vad kul det var.

Väl hemma så sorterade jag mina inköp i olika högar. När jag vaknade varje morgon satt jag bara och tittade på smällarna som om det vore en skatt med guldpengar. Så var det också för en bondpojk som mig.

Klimax nåddes på påskaftonskväll då påskbrasan tändes och allt skulle skjutas upp. Hela familjen samlades och tillsammans fick vi ihop en stor mängd fyrverkerier. Oftast brukade det urarta med livsfarliga lekar där det brann av smällare precis överallt. Som tur var så var det aldrig någon som blev skadad.

Det finns några tillfällen som är mer minnesvärda än andra. En gång var när G smugglat ut bomber från lumpen. Då small det så att håret ställde sig på ända. En annan gång var när vi av någon anledning fick en stor raket över. Vi bestämde oss för skjuta upp den dagen efter. Samtidigt som vi skjöt upp den stora raketen kom det en bil på vägen en bit bort. Vi siktade inte med flit på den men raketen tog en oväntad bana och flög som en projektil rakt mot bilen för att explodera precis innan den kom fram. Det gick bra men var ganska chockartat. Bilen åkte vidare menas vi låg bakom häcken och gömde oss. Härliga minnen som alltid poppar upp i påsktider.

Inga kommentarer: