onsdag, mars 19, 2008

Biblioteksbartender

Idag kändes det som ett nytt yrke uppfanns, biblioteksbartender. Bandet Gumbo stämde nämligen upp till dans i caféet bredvid biblioteket. Deras New Orleans doftande musikgryta fick låntagarna att kasta sig över lånedisken som om klockan var över midnatt och ölen höll på att ta slut. Jag kände att jag fick lite mer pondus, som vanliga bartendrar har gott om, än den vanlige snälle bibliotekarien.

Att de sedan inte ville köpa mer öl eller någon god drink utan frågade saker som, "har ni någon bok om Allan Edwall" eller "kan jag låna om den här boken", det gjorde inte så mycket. Fast jag fick faktiskt en fråga kan ha kommit till med hjälp av rockmusiken. Eftersom ljudvolymen var bra mycket högre än vanligt så var det lite svårt att tyda vad den kvinnliga låntagare verkligen sa. Ordet singel dök upp och för ett ögonblick tyckte jag hon sa "är du singel" Kanske var det inte så för senare frågade hon efter Eva Rusz bok Den ulitmata singelboken. Det måste vara kul att vara "riktig" bartender och fritt kunna få fantisera om man inte riktigt hör frågan första gången. Hursomhelst så skulle kunna tänka mig att vara biblioteksbartender igen.

1 kommentar:

Sofia sa...

Bibliotekbartender låter som en ny mycket het utbildning. Kan du inte ha det projektet istället för Företagsservice?