lördag, mars 01, 2008



Musik 2008


Duffy - Rockferry


Singeln Mercy har jag redan hyllat. Albumet kommer nu och det är också värt att hyllas. Walesiskan Duffy har något som får mig fast. Många har jämfört henne med Dusty Springfield och det stämmer ganska bra. Hursomhelst så var det här nog det bästa soulalbumet på väldigt många år. Det är så skönt att höra en bra soulröst utan en massa beats och rappare bakom sig.
Vid en första lyssning tyckte jag att plattan innehöll några lugna låtar för mycket. Särskilt som jag gillade den mer uptempo-aktiga låten Mercy väldigt mycket. Nu ett antal lyssningar senare är jag benägen att ändra mig. Flera av de lugna låtarna är så bra att de skulle kunna hamna på samlingar med klassiska soulballader. Sen får man ha överinseende med att det aldrig går att återskapa samma magiska sound som under 60-talet och början av 70-talet. Duffy går heller inte i fällan att bli alltför retro.
Visst finns det några invändingar också. I ett par fall blir det brittiskt inställsamt. Då är likheten med Lisa Stansfield och annan urvattnad brittisk soul lite för påträngande. Duffys röst räddar dock upp de låtarna hyfsat.
Av de klipp jag sett verkar det även fungera utmärkt live. Nu är det bara att hålla tummarna för en Roskilde spelning. Jag skulle stå längst fram. Hon är nämligen väldigt vacker också.
Betyg: 8
Favorit: Hanging on too long

Inga kommentarer: