torsdag, mars 06, 2008



Band Of Horses + The Cave Singers + Tyler Ramsey - Gbg, Sticky Fingers 5/3 -08
Nu är det tätt med bra spelningar. Efter söndagens urladdning med Heavy Trash så fick Band Of Horses jobba extra hårt för att vinna min gunst.
Först ut var dock Tyler Ramsey. Ensam med akustisk gitarr inför en pratglad publik hade han det svårt. Det var mest hans skägg som fick uppmärksamhet. Nu när jag lyssna på hans låtar, http://www.myspace.com/tylerramseymusic så hör jag mer klart att han inte sticker ut. Hans röst är lite för tam för det.
Nästa band på scen var The Cave Singers. På skiva har jag av någon anledning tyckt att deras folkrock varit lite knepig. Så är det inte live. För mig var The Cave Singers en trevlig överraskning. Med små medel lyckas de perfekt som uppvärmningsband. Avslutande Dancing on our graves var en riktig fotstompare.
Band Of Horses hade ett mycket gynnsamt läge. Ett fullsatt Sticky Fingers var verkligen sugna på att höra deras musik. Jag tror de flesta gick hem lyckliga efteråt. Det gjorde jag också men jag var inte exalterad. Det blir lite väl mycket gitarrmattor. Jag skulle vilja ha något som bryter av ibland. Nästan inga av bandets låtar innehåller gitarrsolon och det är väl egentligen bra. Men de låtar där det finns tendenser till Neil Young liknande instick med gitarren lever upp på ett annat sätt.
Inledningen med två lite lugnare nummer fungerar inte riktigt. Att smyga igång spelningar kan vara bra men jag tror att Band Of Horses hade vunnit på om de gått på knock direkt. Men sedan levererar de mycket godis under kvällen. Ode to LRC gör de fantastiskt och allra bäst är faktiskt covern på JJ Cales Thirteen days.
Sångaren Ben Bridwell säger att han drabbats av "The plague", pesten, ikväll. Utan att ha sett bandet innan så tror jag ändå att de inte når toppformen denna kväll. Konstigt nog saknar jag lite spelglädje.

Inga kommentarer: