fredag, mars 07, 2008

Papas Kappsäck

Ville bara kort konstatera att detta måste vara det bästa program som visats i tv på många år. Mixen av resereportage och musik är förstås mumma för oss som gillar båda. Varje avsnitt har innehållit några helt underbara scener och Papa Dee har fungerat perfekt som programledare. Det borde väl finnas möjlighet att besöka sex länder eller städer till.

Av alla sköna scener är det två som jag fallit för mest. Den första är städerskan i Kingston som går igång på alla gamla vinylsinglar Papa Dee har på rummet. Den andra är när han möter Amadou och Mariam. Amadous gitarrspel är världsbäst. Sen får man heller inte glömma det konstanta letandet efter det svarta guldet.

Inget går upp mot att besöka skumma vinylaffärer under resor. Jag står fortfarande i tacksamhetsskuld till den holländare som hade sammaställt en lista över alla begagnat affärer med vinysskivor i alla Hollands städer. Som ni förstår hade L inte några problem att få med mig att åka runt i Holland och campa 1998. Charlie Rich skivan jag köpte i Arnhem lyssnar jag fortfarande på nästan varje vecka.

Inga kommentarer: