måndag, mars 10, 2008



Musik 2008

Nick Cave & The Bad Seeds - Dig Lazarus Dig

Det dröjer relativt länge mellan varje gång jag lägger på en Nick Cave skiva hemma. När jag väl gör det så tycker jag att det är lysande men sen dröjer det ändå länge till nästa gång. Anledningen är att han aldrig sprängt sin in bland klicken av artister som alltid är med mig. Artister som det finns avgörande stunder i livet med. Trorligen kommer aldrig Nick Cave lyckas tränga sig in bland denna skara artister men han gör ett mycket bra försök med nya skivan Dig Lazarus dig.

Tillsammans med The Bad Seeds lyckas Cave krama ut massor av bra låtar på skivan. Caves texer är alltid av bästa kvalitet och det är inget undantag här. Musiken känns ganska "vanlig" för att vara Cave. Det finns få ballader och det finns få brötarlåtar. Istället är det en ganska rak rockskiva. Jag gillar soundet väldigt mycket och Cave sjunger perfekt. Inte sådär teatraliskt påfrestande som han kan göra när det vill sig illa. Han låter till och med som Mick Jagger i några låtar. Helt klart en av hans bästa skivor. Det lustiga är att han sparat de fem absolut bästa låtarna till slutet på skivan.

Betyg: 8

Favorit: Hold on to yourself

Inga kommentarer: