tisdag, maj 15, 2007

Roskilde 2007

Soulsavers


Bandet är inte officiellt annonserat ännu men idag upptäckte jag till min stora glädje att de har Roskilde på deras turneschema. Soulsavers är en engelsk elektronica duo som till sitt nya album tagit in Mark Lanegan som sångare. Resultatet är häpnadsväckande vackert.


Skivan It's not how far you fall, it's the way you land bjuder på varierad lyssning. Hela tiden finns en av mina verkliga favoritröster i en framträdande position. Ibland låter det gospel, ibland mer som ett mörkare Massive Attack, ibland som Lanegans soloskivor men framförallt är det bra hela tiden.


På min första Roskilde festival 1992 så spelade Lanegan med sitt band Screaming Trees. Den konserten slutade med fullt slagsmål på scen mellan bandet och scenjobbarna. Förhoppningsvis blir det inte så denna gång. De spelar tydligen på lördagen. Jag kommer inte att missa detta.

Första videon från skivan ser ut så här: http://www.youtube.com/watch?v=5AUN_MMHmP8
Myspace sidan http://www.myspace.com/soulsavers. Lyssna på Kingdoms of rain och hör rösten.

Bästa låt: No expectations (nattsvart Stones-cover)

Inga kommentarer: