tisdag, maj 08, 2007

Roskilde 2007

The National

Jag har för mig att The National skulle spela i Göteborg för några år sedan. Det verkade lite intressant så jag lyssnade på några låtar utan att bli imponerad. När jag nu såg att de blivit bokade så var det inget som gladde mig speciellt. Men alla band ska få en ärlig chans så jag hittade deras nya album och började lyssna. Nu är det nästan det enda jag lyssnat på de senaste veckorna.

Boxer, som den nya plattan heter, är suvurän. Egentligen är det inte riktigt sådan här musik jag faller för men den har smygit på mig rejält. The National spelar ödesmättad musik som har släktskap med band som Tindersticks och till vis del Nick Cave. The National skiljer sig på det sättet att de även kan och vill spela mer ösiga låtar. Sångaren Matt Berringer har en lågmäld röst som jag till en början tyckte var ganska intetsägande men det är nog här den största förändringen skett för nu gillar jag den verkligen.

Nu ska sägas att allt är inte bra. När de vill rocka för hårt blir det grötigt och det känns som om de inte riktigt är hemma där. Annars är det en av årets stora överraskningar. Hur de är live är svårt att säga men det ska mycket till för att jag inte står framför scen när de spelar på lördagen.

Kolla in här:
http://www.youtube.com/watch?v=HhA9ARZ6pjk

Bästa låt: Brainy

Inga kommentarer: