måndag, maj 14, 2007

Roskilde 2007

Loney, Dear

Det här Jönköpingsbandet är verkligen värt ett varmt välkomnande till Roskilde i sommar. Deras konsert på Pustevik för någon månad sedan var verkligen bra. Samma kväll sände Musikbyrån ett program där de följde bandet under South by southwest festivalen. Jag kollade på inslaget på webb-tv senare och det gjorde att jag gillar dem ännu mer.

Musiken är ganska klassisk pop men Emil Svanängen har en förmåga att skapa något eget. Raka enkla låtar men som ändå har en tvist. Han har också en röst som kan växla läge till ett ibland nästan Van Morrison aktigt nynnande. Särskilt märktes detta live. Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=1RVl7TDz0hc. Det känns inte bra men det måste ändå nämnas att den kvinnliga medlemmen är nog det mest betagande jag sett på scen sedan The Be Good Tanyas för några år sedan. Jag hoppas verkligen att det inte är några tendenser till gubbsjuka.

Loney, Dear har seglat upp till ett av de band som jag verkligen inte vill missa på årets festival. En eftermiddagsspelning som start på en underbar kväll/natt vore perfekt.

Bästa låt: Saturday waits

Inga kommentarer: