söndag, maj 20, 2007

Roskilde 2007

Bassekou Kouyate & Ngoni Ba

Afrikansk musik är det som lockar mig mest till världsmusiktältet. Genom åren så har man sett väldigt mycket bra med Amadou & Mariam som höjdpunkt. I år står hoppet till Bassekou Kouyate.

Gör man det lätt för sig kan man säga att Kouyate spelar någon sorts akustisk afrikansk blues. Att man kan kalla det blues är mest för dess repetiva mönster. Samma melodislinga går om och om igen. Resultatet blir skönt meditativt. De vokala inslagen från både kvinnliga och manliga sångare förhöjer ytterligare det stämningfulla i musiken. De afrikanska artister jag gillar allra mest har blåsinstrument med i musiken. Det har inte Kouyate vilket jag saknar lite.

Jag har svårt att se hur spelningen ska nå upp till Amadou & Mariams klass men jag tror att det kan bli en mycket angenäm stund. De verkar spela på öppningsdagen så det är bara att hoppas att det inte krockar med något annat för jag vill hemskt gärna se det. Lyssna på deras myspace sida: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=112261889

Bästa låt: Jonkoloni

Inga kommentarer: