torsdag, maj 31, 2007

Roskilde 2007

Brian Jonestown Massacre

På mitten av 90-talet köpte jag en vinylsingel med det här bandet. Jag hade läst om dem och antog att jag skulle gilla dem. Singeln visade sig vara ganska svag och jag orkade inte göra ett nytt försök. Genom åren har man sedan läst om dem men då har det mest handlat om slagsmål, droger och filmen Dig.

Nu när jag lyssnat mer och kollat in deras videor så är jag sugen att se det. De försöker leva upp till varenda rockmyt som finns. Ibland ser deras otroligt retroaktiga 60-tals stil närmast patetisk ut och låtarna är mest halvfärdiga skisser. Men det finns sekvenser där de faktiskt lyckas närma sig orginalen. Det låter så mycket Stones, Byrds, Beatles och annan 60-tals musik uppblandat med lite engelska gitarrmattor a la Spacemen 3.

En video finns här: http://www.youtube.com/watch?v=wDDYGoAJCcM

Bästa låt: This is why you love me

Inga kommentarer: