onsdag, maj 23, 2007

Roskilde 2007

Mahmoud Ahmed

Etiopiens största stjärna ställer sig i år på Roskildes scen. Och av döma av det jag hört kan det bli riktigt svängigt. Klippet som finns på Youtube visar att bandet han har med sig är riktigt bra. Det är afrobeat av bästa märke. Blåsarna dominerar fullständigt. Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Od2hMI3Mm2w. Men sången...

Det jag har svårare för är språket och därmed sången. Många andra afrikanska band sjunger ju på franska eller spårk som är mer lättlyssnade. I alla fall i mina öron. Ahmed sjunger på ett språk som mer liknar arabiskan vilket blir alltför orientaliskt för min smak. På den skivan jag hört Alémye så är det så att jag gillar musiken väldigt mycket men sången tar alltför stor plats. Därför är det nog tveksamt om den gode Ahmed får se mig framför scenen i sommar. Å andra sidan är jag sugen på att höra bandet live. Vi får se hur det blir.

Bästa låt: Ney denun tesesh

Inga kommentarer: