torsdag, december 19, 2013

Årets album 2013 plats 9


Monster Magnet - Last Patrol

Ett av mina allra tydligaste musikminnen härör sig från 1991. Efter färdig postrunda fanns det bara ett mål.Snabba sig hem, bära ut högtalarna på balkongen, skruva upp volymen, springa ner för trappan och lägga sig på gräsmattan. Musiken som spelades ut över hela Rackeby var Spine of God med Monster Magnet. Det var något helt nytt för mig. Musik som jag aldrig hade hört den innan.

Monster Magnet gjorde en rad grymma plattor. Egentligen under hela 90-talet. Sen hände det något. Skivorna blev ointressantare och framförallt var jag inte sugen på deras musik längre. De sista åren har mitt intresse kommit tillbaka och vad passar då inte bättre än att bandet gör sitt starkaste album på evigheter. Det finns väldigt få sångare som på egen hand klarar att ta mig till andra galaxer. En av dem är Dave Wyndorf och det är grymt att ha han tillbaka i min kropp.

Inga kommentarer: