fredag, december 13, 2013

Årets album 2013 plats 30


Jason Isbell - Southeastern

Det är den här typ av musik jag egentligen tröttnat på. Singer-songwriter americana med en utlämnande sångare. Jag har inte lyssnat på Jason Isbells tidigare soloskivor och inte heller särskilt mycket på Drive-By Truckers, bandet han lämnade för ett gäng år sedan. Men när hans namn dök upp lite överallt i början av hösten så gav jag honom en chans. Och vips nåddes mina trumhinnor av utlämnande singer-songwriter americana av bästa märke.

Tydligen har Isbell ganska nyligen blivit nykter. Antagligen är det här skivan som kommer ut av det. Det känns som om det brukar bli en en kanonplatta efter ett missbruk. Det finns mycket att berätta och det finns mycket att bevisa, framförallt för sig själv, antar jag. Med Southeastern visar Jason Isbell i alla fall att det fortfarande går göra helgjutna album i en annars överfull genre.

Inga kommentarer: