tisdag, december 17, 2013

Årets album 2013 plats 17


Mark Kozelek and Desertshore - S/T

Kanske är detta årets största musikaliska överraskning för mig. Att jag verkligen Mark Kozelek igen. Efter hans sega spelning på Park Lane för ett gäng år sedan har jag knappt lyssnat på honom. Varken gammalt eller nytt. Mer av en slump kom den här skivan på och jag förstod direkt att det här är lysande. Att han sen även släppt ytterligare två bra plattor under 2013 gör han extra värd den här placeringen. Plattan ihop med Desertshore tycker jag allra mest om. De andra skulle också kunnat vara med på listan dock.

Den musikaliska inramningen på Desertshore är ganska lik den han hade på slutet med Red House Painters. Den håller kanske ett lite högre tempo än man är van vid. Fortfarande är det i förhållande till mycket annat långsamt men musiken skapar ett flow hos Kozelek som jag inte hört förut. Och ihop med texterna blir det minst lika bra som under slutet av 90-talet.

Inga kommentarer: